Pierwsze możliwe ulepszenia |
Czołg ciężki: IS
Historia
Latem 1943 roku powstał w zakładach w Czelabińsku pierwszy
model nowego czołgu ciężkiego. Początkowo nosił on oznaczenie "obiekt
237". Jego głównym konstruktorem był N. F. Szaszmurin. 8 sierpnia 1943,
czołg został przyjęty do uzbrojenia Armii Czerwonej. Nowy pojazd otrzymał
oznaczenie IS-1 (IS – Iosif Stalin) lub IS-85. Czołg był uzbrojony w armatę
D-5T kal. 85 mm. Miał masę ok. 44 t. Wyprodukowano tylko 107 egzemplarzy IS-1.
Ponieważ w tym okresie powstał czołg średni T-34-85 uzbrojony w identyczną
armatę, zaszła potrzeba wzmocnienia uzbrojenia czołgu ciężkiego. Szybko
wdrożono do produkcji czołg uzbrojony w armatę D-25T kalibru 122 mm. Nosił on
początkowo oznaczenie "obiekt 240". Po przyjęciu do uzbrojenia
zmieniono je na IS-2. W trakcie produkcji czołg ulegał modernizacji.
Wprowadzono w jego armacie półautomatyczny zamek klinowy, w celu zwiększenia
szybkostrzelności działa. Modernizacji uległ kadłub czołgu, a zwłaszcza kształt
jego przednich płyt. Na włazie dowódcy zamontowano podstawę dla
wielkokalibrowego karabinu maszynowego DSzK kal. 12,7 mm. Zmodernizowane
pojazdy nosiły oznaczenie IS-2M. Do zakończenia wojny ogółem zbudowano ok. 3400
czołgów IS-1 i IS-2.
Na podwoziu czołgu IS-2 powstały działa pancerne ISU-152 i
ISU-122.
Zastosowanie bojowe
93% załoga |
Czołgi IS-2 weszły w armii radzieckiej na uzbrojenie
gwardyjskich pułków czołgów ciężkich. Zwano je także pułkami ciężkich czołgów
przełamania. Były to samodzielne jednostki bezpośrednio podporządkowane
Naczelnemu Dowództwu. Były one przez nie przydzielane, jako wzmocnienie, do
poszczególnych korpusów lub armii, na czas określonej operacji bojowej. Pod
koniec wojny zaczęto formować również samodzielne brygady czołgów ciężkich.
Czołgi IS-2 pozostawały w uzbrojeniu armii radzieckiej również po wojnie. Na
początku lat 50. XX w. poddano je poważnej modernizacji. Polegała ona głównie
na wyposażeniu ich w nowe silniki. Były to odpowiednio przystosowane silniki
czołgów T-54, tzw. W-54K-IS. Zmodernizowane pojazdy nosiły oznaczenie IS-2M. Na
uzbrojeniu pozostawały one do początku lat 90. XX w. Ostatnie manewry z
udziałem czołgów IS-2M odbyły się, w Odeskim Okręgu Wojskowym, w 1982 roku.
Czołgi IS-2 były też na uzbrojeniu LWP. Znajdowały się na
wyposażeniu 4 Pułku Czołgów Ciężkich przeznaczonego dla 1 Armii WP oraz 5 Pułku
Czołgów Ciężkich przeznaczonego dla 2 Armii WP. Zaczęto również formować 6 pułk
dla 3 Armii oraz 7 pułk, ale ostatecznie zrezygnowano z tego zamiaru. Razem w
latach 1944-45 przekazano LWP 71 czołgów, z czego zwrócono 21 (6 pułku). W
chwili zakończenia wojny LWP dysponowało 26 pojazdami. Ich liczba w późniejszym
czasie wzrosła na skutek zakupów w ZSRR oraz napraw wozów ściągniętych z
pobojowisk. IS-2 użytkowane były do przełomu lat 50. i 60. XX wieku.
(za pl.wikipedia.org)
W grze:
Czołg ciężki VII tieru posiadający 1130 HP i 4-osobową
załogę: dowódca (radiooperator), celowniczy, kierowca-mechanik oraz ładowniczy.
Podstawowy silnik W-2IS o mocy 600 KM (po badaniach 700 konnyW-2-54IS) rozpędza
pojazd do 34 km/h. Pancerz 120/90/60, pancerz wieży podstawowej (IS-85)
100/90/90 zasięgiem widzenia 330 m, po badaniach wieża IS-122 pancerz 100/90/90
z zasięgiem widzenia 350 m. Podstawowe radio 10RK o zasięgu sygnału 440 m i
zmodernizowane 12RT o zasięgu 625 m. Podstawowe działo: 85 mm D-5T z zapasem
amunicji 68 szt. i zadaje obrażenia 120-200 HP z penetracją 90-150 mm i
szybkostrzelnością 12.24 pocisków/min.
Dodatkowo można wyposażyć w działa:
VII 100 mm D-10T 230/230/330 175/235/50 6.98
VII 85 mm D5T-85BM 180/180/300 144/194/44 10.34
VII 122 mm D2-5T 390/390/465 175/217/61 4.08
VIII 122 mm D-25T 390/390/465 175/217/61 4.88Już w garażu jak widzę, mam możliwości dokonania pierwszych ulepszeń - wymiana radia na lepsze i jak widać zakup większego działa. Wiadomo, w następnej kolejności - zawieszenie...Po przeszkoleniu załogi okazało się, że 30% nadmiar doświadczenia wystarcza jedynie na przeszkolenie do 93%, szkoda, trzeba będzie się trochę namęczyć, by dobić do 100%.
Sprawdzę, co potrafi IS na polu bitwy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz